16 augusti 2009

Postadresser jag inte vill ha

Efter ett gäng timmar i bilen på lilla familjens Sverigesemester gick det snabbt utför med föräldrarnas humor och mognadsgrad och det började tas notis om mer eller mindre attraktiva ortsnamn. Man får ju hoppas att namnen är gamla och historiska och kom till långt innan den snuskiga humorn uppfanns, eller hur tänkte man annars när följande orter namngavs...Flata, Sextorp, Snorretorp, Pungpinan, Sexdrega, Gökhem, Slaka, Kåtebo, Snoppsborg, Våthult, Mellangården, Mussjön...

Köttkulla, Hönsaryd och S(tj)kärtinge, Frufällan, Svintuna, Asstorp, Assberg låter småäckligt och är förmodligen inte bebott av ett gäng feminister....och så finns ju de gamla favoriterna som man skrattade åt som barn - Fittja och Trosa och lilla Porrarp i Skåne där det hyrdes stuga en sommar i mammans barndom.

Det får räcka med att mammans och pappans första gemensamma lilla näste låg i kvarteret Harald Stake i Mölndal. Det blir något att berätta för barnbarnen det...


3 kommentarer:

  1. Hallojs..vilken liten goding du har..hur gammal..min minsting är 6 mån!!!är just nu inne i en sylt-saft-gelé period..så kul!!!
    Kul att kika in här med..ja du..man kan ju undra hur de kan döpa städer o dyl till detta;))

    kramelikram Millan♥

    SvaraRadera
  2. Tack för din gulliga kommentar hos mig =)

    Jag blir helt full i skratt när jag läser ditt inlägg. Man kan ju fundera över hur namnen faktiskt kom till. Vissa är ju helt galna, Pungpinan.... Ja, jag säger då det.

    Kram A-M

    SvaraRadera
  3. Haha :D När jag jobbade som säljare på telefoni (urk!) så brukade vi skriva upp konstiga namn & adresser på en lista. Bla ringde vi personer på Snopptorpsvägen...det lät alltid som de skämdes när de skulle läsa upp adressen- jag undrar varför?

    SvaraRadera