16 juni 2009

Bästa tårtan!

Lillens mormor och morfar var på besök i helgen och har precis gett sig av söderut igen. Mormor och lillen har lekt och gosat vilt hela tiden, medan Duracell-morfar hjälpt sin relativt likasinnade dotter (ja, mamman alltså) med de tusen olika trädgårdsprojekten som varit på gång. Nu är det såååå fint och i kväll ska det invigningsgrillas i det nya "trädgårdsrummet".

Som en parentes måste jag bara berätta något om min ovannämnda Duracell-fader som har energi och påhittiga idéer och lösningar motsvarande de av fem normala hemmafixare. För ett tag sedan sade jag en måndag på jobbet att jag var alldeles slut efter att ha haft min käre far på besök en helg då han trummar på som den lille kaninen från morgon till kväll och inte kan så mycket som passera en skruv utan att "efterdra den" eller öppna dörren till vårt förråd utan att vilja montera ett komplett hyllsystem för ordningens skull. Jag hade en lång utläggning om att fixartempot varit lite väl högt eller något i den stilen, och att det hade varit tidig uppstigning och mycket spring för att hinna med allt. Min underbara kollega M lyssnade tyst medan jag lade ut texten, funderade en stund och sade sedan...men det låter ju precis som en beskrivning av dig! Ibland får man sig en tankeställare....

Hursomhelst, mormor firade födelsesdag i lördags (fyllde 25 såklart!) och det fanns anledning att prova ett sprillans nytt tårtrecept. Från senaste ICA Buffé trixade jag ihop Mia Öhrns fantastiskt goda Rabarbertårta med fläderkräm - busenkel, somrig med alla mina favoriter: fläder, rabarber och jordgubbar och framförallt fantastiskt god. Definitivt ett alternativ fullt i klass med den annars obligatoriska jordgubbstårtan i dessa tider.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar