14 maj 2009

Rabarbermissbruk



Tillika alla andra bloggare med en redlig husmoderlig inriktning bara måste jag så här års ägna ett inlägg åt den underbara rabarbern. Varenda stackare som har besökt lilla familjen den senaste månaden har drabbats av en anrättning innehållande rabarber i en eller annan form. Det har vankats pajer, kräm, saft och i planerna för framtiden finns både chutney och ett gäng nya paj- och kakrecept. Beware besökare!

I väntan på att mina nyodlade små spretiga "rabarberrumpor" i landet fullkomligt ska explodera och göra oss självförsörjande för gott, ägnar jag mig för tillfället åt att tömma de välfyllda hyllorna i mataffären. Äntligen kan jag nu också tilltala dessa små älsklingar på mitt modersmål och mina rajder i butiken är så här dags på säsongen inte längre ett allvarligt hot mot familjens ekonomi. Jag skrattar fortfarande gott med (åt...) min kära moders lilla rabarberfadäs tidigare denna vår. Moderns rabarbersug slog till redan när de allra första primörerna dök upp och hon kunde inte motstå frestelsen att bara plocka upp en endaste liten stängel för att koka sig en liten-liten portion kräm. Glad i hågen åkte hon hemmåt med sin lille godbit och konstaterade först hemma att denna lilla spinkiga filur hade kostat henne 28 riksdaler. Som om detta inte var nog ropade han säkert ett hånfullt "Auf Wiedersehen" när han gled ner i grytan och påminde om all härlig koldioxid han genererat på sin färd till moderns kök.

Misstänker att rabarberberoendet då kanske är genetiskt betingat och i sann husmorsanda avslutar jag med två härliga och enkla recept på en paj respektive kräm innehållande rabarber och jordgubbar. Recepten har jag lånat från den vanligtvis inte särskilt inspirerande Mat-Niklas Niklas och duktiga Monikas-mat Monika Ahlberg:

Kräm
3 stjälkar rabarber i skivor
0,5 L jordgubbar i skivor
0,5 dl socker
1,5 msk potatismjöl
1 vaniljstång eller 1 tsk vaniljpulver (inte äckligt vanillinsocker!)
2 dl vatten eller vatten+vitt vin

Blanda allt i en eldfast form och låt stå i ugn 1 timme i 175C. Servera med vispad grädde, gärna smaksatt med lite vanilj.

Smulpaj med rabarber och jordgubbar
400 g rabarber i skivor
0,5 L jordgubbar i skivor
1,5 dl socker
1,5 msk potatismjöl
Blandas i en pajform
Smält 100g smör och blanda i 3 msk socker, 1,5 dl vetemjöl och 1,5 dl havregryn - dutta ut över frukten och grädda 15 min i 225C.

1 kommentar:

  1. Åh, rabarber är så ljuvligt gott! Är helt inne på att plantera några av dessa godbitar i vår lilla miniplätt till trädgård =) Så underbart att få baka med egna frukter och bär!!

    SvaraRadera