26 april 2012

Bak- och framvänt bygge



Med risk för att bli avfärdad som en insnöad "byggbloggare" måste jag bara få dela med mig lite fler betraktelser från vårt pågående husbygge. Svärfar har beställt bildbevis och då blir det så. Vi trivs som fiskar i vattnet här ute i myllan och rätt vad det var ska vi säkert också få lite ordning på alla våra flyttkartonger. Just nu är det betydligt mer spännande att titta ut och se hur maskinerna effektivt förvandlar vår åkerlapp till något som liknar grunden för ett husbygge.


Det är en himla aktivitet där ute med grävskopor, lastbil efter lastbil med grus och makadam och nu senast även brunnsborrarna. Vi försöker att inte lägga oss i det hela allt för mycket, men igår var det allt tur att byggherrinnan var ute i sina patetiska rosa gummistövlar på kvällskvisten och funderade lite. Jag blev minsann en aningens förvånad när det stack upp ett WC-rör där jag hade tänkt mig en braskamin och huset i övrigt inte riktigt gick ihop i den tänkta planeringen.


Det ska sägas att vi har den vänligaste av vänliga grävare som gör schakten åt oss och han känns verkligen solid och pålitlig ut i fingerspetsarna. Det var därför jag inte ens hetsade upp mig när mina misstankar väcktes och vi morgonen därpå marscherade ut för att höra oss för om det inte möjligtvis uppstått ett litet misstag. Snarare att jag ville ge stackars Sven-Erik en tröstande kram när han skamset konstaterade att han för första gången i sin evighetslånga grävarkarriär vänt planritningen bak-och-fram. Tack och lov att vi inte kommit längre även om det nu blir lite extra arbete för den stackars grävaren.


Under gårdagens inspektionsrunda i leran fick jag också se hur det går till när man borrar efter vatten. Operationen verkar varit lyckosam då de båda gubbarna försvann med maskiner och allt på kvällskvisten, men det ska bli spännande att höra om de behövde ta sig ner de befarade 70-100 meterna.


..och sist men inte minst vårt söta lilla hus som vi huserar i för stunden. Här ska vi inta många härliga sommarfrukostar på den stora verandan och njuta en blandning av ljuvlig utsikt över åkrarna och spännande husbygge 50 meter framför oss.




1 kommentar:

  1. Strålande dokumentation.Jag bugar ock tackar för
    möjligheten att vara fjärrskådare. Med tanke på din observanta grundåskådning, föreslår jag en smärre ändring av din titel, till mark analytiker.

    Gråpäronet

    SvaraRadera