24 april 2012

10 dagar på landet


Efter att ha landat i vår nya miljö här ute på den halländska bonnvischan är det bara att konstatera att vi har gjort helt rätt. Flytten i sig var väl ingen jättehit för en gravid blåval i vecka 35, men nu är vi här och trivs som fiskar i vatten. Huset vi hyr (ljusblått på bilden nedan) funkar alldeles utmärkt som temporärt boende och i synnerhet familjens treåring kunde inte vara nöjdare med utsikten över och närheten till bygget av vårt framtida hus. Förra måndagen gick startskottet för bygget och det är minst sagt imponerande hur snabbt schakten går och allt som ska fixas i marken innan plattan börjar gjutas.


Livet i lilla Stuv går verkligen sin gilla gång och jag har lyxen att puttra på i min egen takt nu när lönejobbet är avvecklat för de närmsta 16 månaderna. Tillsammans med lillkillen har omgivningarna utforskats och ingen kunde bli lyckligare än jag över att hitta både ett fantastiskt surdegsbageri och en ekologisk gård med nötköttsproduktion nere i landsvägskroken. Den unge herren fullkomligt älskar alla roliga maskiner som passerar på landsvägen och dessutom har han både katter och hästar att njuta av intill husknuten.

Herren i huset är även han en mycket harmonisk lantis, om än med ena foten i stadens arbetsliv och emellanåt lite lätt frustrerad över den svajiga internetåtkomsten i obygden. Tillsammans svär vi också ramsor över avsaknaden på diskmaskin, men har man inte större problem än så är det bara att sätta sig under en av de vackra ekarna och luuukta på blommorna - vitsippor i mängd!

5 kommentarer:

  1. Härligt att ni redan trivs! Och vad spännande att kunna beundra husbygget innifrån också, perfekt sedan när bebis kommer och du kanske ammar dygnet runt och har svårt att ta dig ut. ;-)

    SvaraRadera
  2. Åh, det låter underbart!! Och vilken lycka med surdegsbageriet och köttet! Det kan jag ibland sakna från tiden i Båstad - att det fanns så mycket närproducerat att tillgå direkt från odlare och bonde. Njut! Snart ses vi ju!

    SvaraRadera
  3. Det låter så mysigt att jag blir alldeles avundsjuk!!! Njuuuuut av tiden som kommer!

    Kram
    //Linda

    PS! Hur går det med dina whippersnapper? Jag har flera plantor, men de växer extra långsamt. Börjar fundera på om jag har gjort fel på något sätt ...

    SvaraRadera
  4. Hej! Nej, lakritsprovningen var inte jobbrelaterad, så du behöver inte byta jobb. Men, det blir jobb av den eftersom föreläsaren var så intressant. Vi ska träffas för ett personporträtt :)

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  5. Jag har blivit Fb-lat.
    Bara för att jag "ser dig" dagligen där, underlåter jag att läsa "på riktigt".
    Underbart att ni känner att ni landat på rätt plats - lycka till med bebis, hus och alla femtifjorton kartonger som en dag ska packas upp ... :)
    Kram!

    SvaraRadera