30 mars 2011

Kungliga hufvudstaden

DSCF4272[1]

Som bekant tog lilleman med sina gamla päron och drog till Stockholm över helgen som gick och snacka om att det är "resan som är målet" när man är dryga två år gammal och full av äventyrslusta.

DSCF4228

Frågar man den lille herren om vad som var bäst med turen blir svaret onekligen "gula tåg, blå(j)a tåg och vita tåg!" Därtill lägger han nog lilla söta biosalongen med alldeles lagom stora fåtöljer och trädkojan på "Affons"hotellet (Rica Talk i Älvsjö) ... och lillkusinens blå(j)a Bobbycar.

DSCF4229

Att lägga en femhundring på att besöka Junibacken visade sig överflödigt när den lille föredrog att knata runt Djurgården och hoppa på varenda brunnslock som Stockholmsstad så omtänksamt placerat ut. Emil och Pippi får vänta till sommarens besök och utan att ens tjata fick den lyckliga mamman lämpligt nog i bara farten in en visit på lilla plantskolan på Rosendals trädgårdar. Ännu en destination för sommarens återbesök!

Att prinsessan Christina på hundpromenad sedan glatt hejade på maken och sonen var pärlor för svinen med tanke på grabbarnas bristande rojalistiska kännedom Mitt eget "claim to fame" var att ha snurrat runt i en svängdörr tillsammans med tomatgurun Åke Truedsson - nästan samma sak! 

DSCF4247

Att träffa lillkusinen var för första gången inte det minsta lilla läskigt och de tu upptäckte nu på riktigt varandras existens och finessen med en nästan jämngammal kusin som man kan springa ikapp med. När kusinen sedan erbjuder både ett kuligt tält med bilar på och fordon att åka runt på, så är det hela liksom i hamn.

Att dölja för min omgivning att drivkraften bakom besöket i huvudstaden egentligen var en efterlängtad premiär på trädgårdsmässan Nordiska Trädgårdar torde vara tämligen befängt. Så jag erkänner! - och visst fick jag en härlig eftermiddag där på egen hand med många intryck. Med risk för att stöta mig med hela den härliga trädgårdsbloggarvärlden som just nu hyllar evenemanget måste jag dryfta att jag tyvärr blev lite besviken på tilldragelsen som sådan.


DSCF4170[1]
Sweden Green House hade tagit ett utmärkt marknadsföringsgrepp och erbjöd barnen en egen liten hörna med höns, fröplantering och "snälla lektanter" i glada förkläden

Alla gånger var det väldigt trevligt att hitta hela "trädgårdssverige" på ett och samma ställe med såväl lyxiga designföretag, som grönavågen nätverket Tillväxt  som "med spaden i handen vill göra Stockholm till en mer hållbar stad" och alla små specialföreningar för allt från chili till dahlior och "tantblommor" i alla dess former.

Tyvärr tycker jag att mässan i helhet har alldeles för mycket av ett köp/sälj inslag och för lite av inspiration och kunskap om odling och växter. Var och en gör som de vill, men för egen del blev det lite för mycket lökkrängande, löjligt dyra anläggningar för inomhusodling och överlag en galen köphets med alla som var lastade upp till tänderna och en bra bit ner i sin medhavda "dramaten". Nog för att jag också handlade, men lite väl långt ut i periferin tyckte jag att vissa av "mässknallarna" hamnade med sina produkter med tanke på att mässans huvudtema är trädgård

Största behållningen för egen del (och som jag hade önskat mig mycket mer av!) var de fina idéträdgårdarna i utställningens mitt och ingen blir förvånad när jag dryftar att jag naturligtvis finner blomsterprakt vacker, men blir gladast av den uppenbara trenden att odla ätbara grödor och då gärna i hållbart återbrukade don av alla de slag. Allt från vackra gamla trälådor till praktiska arrangemang på höjden av återvunna restaurangkonserver och till och med i utslitna gummistövlar.

DSCF4177
Lite färg och flärd i grå stadsmiljö kan till och med jag fastna för även om det inkluderar både dyra designerkrukor och allehanda skrikiga plastföremål...
DSCF4192
Lite modern Nationalromantik i trädgården - tänk Carl Larson i radhusmiljö!
DSCF4205
Kanske inte något jag själv skulle vilja ha i mitt land, men en kul uppseendeväckande installation när man konkurrerar om mässbesökarnas flyktiga uppmärksamhet i myllret
DSCF4189
Ja tack, gärna i mitt drömhus på landet!
DSCF4208
Radikala stadsodlare som säkert inspirerade många med sina enkl, men smarta arrangemang för den trångbodde.
 

2 kommentarer:

  1. Verkar som en mycket trevlig tripp för både mor och son. Det är så fantastiskt med barn att de tycker många saker som vi missar är så fascinerande.

    SvaraRadera
  2. Som inföding (Stockholmska - visserligen i exil sedan länge), är jag inte ett dyft förvånad över den kommersiella sidans övertagande.
    Små lokala plantskolor och idéträdgårdar ger oftast mer inspiration...
    Men det verkar som om ni ändå haft en riktigt mysig tripp!

    SvaraRadera