2 februari 2011

Nu gror det…

DSC02953
De pyttigaste penséer ögat någonsin skådat - frön från förra årets köpeplantor
Ibland blir saker och ting inte alls som man tänkt eller förväntat sig och nu senast rörde det sig tyvärr som sjukhusvistelse och elände av det mindre önskvärda slaget inom familjen. Tack och lov är farsgubben på bättringsvägen och ett tecken så gott som något är att pappa börjat "styra upp verksamheten" som han själv säger. Härligt att allt går åt rätt håll, men de stackars sköterskorna och sjukgymnasterna får säkerligen veta att de lever när otåligheten kommer sipprande tillbaka med livsandarna. Min far är inte en man som trivs med att luta sig tillbaka och stirra i taket oavsett om han har ett snitt rakt över buken eller slangar inkopplade både här och var.

DSC02958
Kronärtskockan Green Globe tar sig fint i krukmakarkrukorna och häromdagen fick jag ner några frö av Imperial Star
Något som tack och lov oftast blir som man hoppats är de härliga frösådderna som efter en dryg vecka glatt tittar upp ur jorden och sedan dag efter dag får mig lika uppspelt när jag gläntar på locket och ser att de små plantorna stuckit iväg ännu en centimeter på bara en endaste vårvinterdag. Snällaste svärfar lyssnar till mina nödrop om extra ljus för mina små skyddslingar och alldeles strax hoppas jag bli den lyckliga ägaren av en armatur som enligt "dr" Cesars ordination ska härbärgera ett lysrör med fullvärdigt färgspektra och ett med kallvitt ljus.

DSC02959
Chilin kämpar desperat för mera ljus och förhoppningsvis får de snart sin dos för att undvika ranglighetsdöden
'Hungarian Hotwax', 'Jalapeno', 'Red Cherry' och 'Hot Lemon' växer så det knakar, medan 'Jamaican Bell' verkar ha bestämt sig för att tjura. Ska se om lite lock och pock kan hjälpa. Snälla Bondjäntan kompletterade mitt chilibestånd med ett gäng 'Mini Bonnet' frön som åkte rakt ner i jorden igår när de anlände. Denna pumpamästare till kvinna försåg mig också generöst med frö till Spaghettipumpa, 'Long Pie' och 'New England Pie' och utmärkta odlarinstruktioner här. Tack kära du!

DSC02963

Vidare kunde jag inte motstå frestelsen att inviga ett par pluggar i min nyinvestering pluggboxen med basilika som redan snällt tittar upp, bredvid den ynkligaste lilla sparrisrumpa jag någonsin sett. Pluggbox nummer två har bott i kylskåpet en vecka nu för stratifiering av de spännande aklejafröna jag fick av snälla Anna-Karin med Landet Krokus. ...och sist men inte minst kunde jag naturligtvis inte motstå Charlotta med Cesars trädgårds lilla utmaning att få till de tidigaste tomaterna - likt tomatmästarinnan själv lade jag också ett par frö 'Whippersnapper' i såjorden igår.

2 kommentarer:

  1. Hihi! Här händer det grejjer! :) Springer också o kikar på mina frösådder mest hela tiden.. Och jag tycker mig ana små små små groddar på mina penséfrön från förra årets ljusblåa köpeplantor. :) Va långt dina kronärtskockor har kommit!
    Kramar!

    SvaraRadera
  2. Nu är den ekologiska såjord inköpt och nu ska det sprättas upp fröförpackningar. Först ut är chili :-)

    SvaraRadera