3 oktober 2010

Tummen ur

DSCF3301
En förmiddag med Skogsknopparna innebär att det ska fixas fika som passar den lille herren och gärna samtidigt tillfredsställer sötsuget hos hans sockerråttor till föräldrar. Med magen laddad med frukostgröt och lunchen inom räckhåll blir det därmed gärna en bulle och saft/kaffe. Varje gång vi svänger in på konditoriet för att inhandla stendyra och torra kanelbullar retar jag mig lika mycket att jag inte fått tummen ur och bakat vid något lämpligt tillfälle under veckan.

Nu sade det äntligen pop om den omtalade tummen och jag svängde lika enkelt som tillfredsställande ihop en rejäl laddning kanelbullar på mindre än 10 minuter effektiv arbetstid. Att per styck kostnaden blir sisådär 1/15 av vad stadens konditori eller bensinmack vill ha gör ju inte direkt saken sämre. Här kommer världens bästa kanelbullerecept som därtill bjuder en ytterst lättarbetad deg, minimalt med kladd och riktigt saftiga bullar.

Kanelbullar, ca 40 st
100 g smör*
5 dl mjölk*
50 g jäst
1 ½ dl socker*
2 msk mortlad kardemumma
½ tsk salt
13-15 dl vetemjöl*
Fyllning:
200 g rumstempererat smör*
1 dl socker*
kanel
1 msk vaniljpulver*
1 ägg*, till pensling
pärlsocker att strö över
Smält smöret och tillsätt mjölken - rör ut jästen (man behöver inte värma till 37 C om man låter degen jäsa en bra stund). Rör ner saltet, socker, kardemumma och nästan allt vetemjöl. Arbeta degen ca 5 min i maskin alt med elvispens degkrokar. Låt jäsa 40 minuter eller längre. Rör ihop ingredienserna till fyllningen.

Knåda degen smidig på mjölat bord, dela i två delar och kavla ut varje del till en avlång kaka, ca 25×45 cm. Bred ut hälften av fyllningen på varje kaka, rulla ihop från långsidan, skär varje rulle i bitar och lägg bullarna i pappformar. Låt jäsa ca 30 minuter, pensla med uppvispat ägg och strö över rikligt med pärlsocker. Grädda mitt i ugnen, 250 C, ca 10 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar