10 oktober 2010

Allas vår Folke

DSCF3434 
Månadens sötsak hos Söta Saker är på temat “höst” och vad kan väl passa bättre när man som jag är den lyckliga innehavaren av världens bästa äppelkaksrecept. Min äppellangare på jobbet hade gjort ett toppenjobb, svärmor var på ingång för höstsupé och baklusten var på topp efter många veckor med mycket bakverksfattig Viktväktardiet.

Världens godaste äppelkaka går dock under världens minst sexiga namn i den här familjen, men låt dig inte luras av denna lilla detalj. Vi kallar den “Folke Björks äppelkaka” och Folke var just en sådan gammal grå gubbe med skägg som man föreställer sig. Däremot hade han en talang som satte djupa spår hos bland annat min mormor, mor och mig själv – han lagade äppelkakor som inte var av denna värld. Därtill lagade han mycket annat gott och gjorde djupa intryck på alla damerna i mormor och morfars bridgegäng (alla födda på tidigt 1900-tal) som ju inte direkt var vana vid män i förkläde vid spisen. Mer om det en annan gång…, men prova Folkes äppelkaka redan idag – den är gudomlig!

Folke Björks äppelkaka, 4 personer
500-750 g äpplen, skalade och klyftade
1,5 dl vatten + 0,5 dl socker*
75 g smör*
1,5 dl socker*
2 ägg*, ett i taget
100 g malda nötter eller mandel
1 msk vetemjöl*
Koka klyftorna i sockerlagen tills de precis mjuknat och häll av vätskan. Rör ihop smör och socker, vänd i ett ägg i taget, vänd ner malda nötter/mandel och vetemjölet. Lägg äpplena i botten på en smord form och bre smeten ovanpå. Grädda ca 35 min i 175C. Serveras med vispad grädde med lite vanilj i eller vaniljglass.

4 kommentarer:

  1. Satt just och funderade på vad jag ska ta mig för. Jag kanske ska ta och baka en "Folke Björk" då.

    SvaraRadera
  2. Inser nu att jag ännu inte har bakat en endaste äppelkaka på årets äpplen...måste åtgärdas helt klart.

    Då skall jag testa ditt recept :)

    SvaraRadera
  3. Hej,

    Hittade precis din hälsning hos oss, kul!

    Smarrig äppelkaka, den tror jag att jag ska testa!

    Mvh
    Frida

    SvaraRadera
  4. :) Vilken underbar historia din kaka har!!!
    Måste jag prova någon gång!

    SvaraRadera