2 augusti 2010

Kryddor i tält

DSC01562

För ett litet tag sedan efterlyste Anna på Gourmetodling tips på gårdsbutiker i sommarsverige och jag var tvungen att tipsa om min absoluta favorit här i norra(:ste) Halland – Mariebergs Gårdsbutik i Fjärås, precis intill Tjolöholmsslott. Gården odlar framförallt ekologisk pepparrot, så det sticker bra i näsan när man närmar sig. Vidare finns det allt möjligt i grönsaksväg i butiken, men min absoluta favorit är växthuset och tältet där bondens svärföräldrar har sina ljuvliga ekologiska ört- och tomatodlingar.

Om lilleman somnar i bilen (min bästa förevändning för att köra omvägar till något kuligt jag vill se….) kör jag ibland till Marieberg för att bara dra omkring i växthuset och beundra och dofta på alla de ljuvliga kryddorna. För det mesta är man alldeles ensam där och betrodd att lägga pengar för eventuellt (läs garanterat!) inköp i en liten låda.

Den här gången fascinerades jag av alla basilikasorter (själv har jag med nöd och näppe lyckats dra upp och hålla vanlig grön Genovese och rödbladig vid liv!) och fick en idé om att anlägga en liten basilikaoas här hemma. Med hem kom lime-, citron-, kanel-, Thai-, klot- och en rödbasilika. Fantastiskt nog både doftar och smakar de vad som utlovas i namnet och jag har provat runt i diverse anrättningar med lyckat resultat. Etthundra riksdaler fattigare blev jag för dessa sex frodiga och ekologiskt odlade plantor – med nöje!

1 kommentar:

  1. Vad spännande! Dit skulle jag gärna åka, men lite långt..
    Har hört (senast igår) om en choklad/mint basilika! Låter mumsigt!

    Välkommen att beställa från inspiration M till din lille Max nrär som helst!

    Kram, Lotta

    SvaraRadera