28 augusti 2010

Komma ut…

skafferi

…ur skafferiet skulle man kunna säga att jag tänker göra idag. Jag har nämligen äntligen börjat Viktväkta för att ta tag i de alldeles för många kilona som klistrat sig fast runt midjan efter mitt vällevande å det senaste. Förra året gjorde jag en rajd och kom ner på vikten som jag hade före graviditeten, så jag kan inte ens kalla det graviditetskilon längre. Snarare handlar det om myskilon plus de grymt orättvisa kilona som jag sköt upp på nolltid när jag slutade med p-piller. Fullständigt orättvist då man alltid hör att det är just pillerna som folk brukar gå UPP i vikt av – jag var som vanligt kärringen mot strömmen, undantaget som bekräftar regeln och alla andra klyschor….

Hursomhelst, disciplinen har inte kunnat frambringas för egen maskin så nu tar vi ultrakommersiella Viktväktarna till hjälp. Den som läser bloggen regelbundet vet att Viktväktarnas matrekommendationer egentligen går emot allt jag själv tror på och förespråkar i form av “äkta mat” när man nu ska leva på tillsatsstinna lightprodukter som säljs dyrare fast att de innehåller betydligt mindre råvara. Med andra ord bekänner jag mig nu till “de lurades läger” och betalar dyrare för mejeriprodukter som späds ut med vatten, köttbitar som smakar betydligt mindre för att de saknar marmorering och dricker lightläsk (i alla fall ur Sodastreamern så att den inte åkt lastbil i PETflaska – man klamrar sig fast vid det lilla…) belamrad med högst tveksamma tillsatser och dokumenterat ohälsosamma färgämnen. Var så säker att inget av det här tjafset kommer i närheten av min son - varken fysiskt eller som en värdering jag vill ingjuta i honom.

Bortsett från det moraliska dilemmat och det trovärdighetssänkande förfallet i min helomvändning så har jag gott hopp om att Viktväktarna ska kunna hjälpa och motivera mig att uppnå en hälsosam vikt och framförallt en kroppsform som jag trivs med – det har de gjort förrut. Jag kan inte sticka under stolen med att jag verkligen hatar att inte kunna styra mina egna beteenden och att behöva leva med en gnagande känsla av att jag vantrivs i “mitt skal”.

Det var ett bra tag sedan jag Viktväktade senast och det har verkligen hänt revolutionerande saker på det rent administrativa planet sedan dess. Kanske avslöjar jag att jag har bott i Göteborg alldeles för länge när jag säger att jag blev verkligen “helt knäckt” förra gången när jag tvingades sitta igenom ett helt VV-möte inför jul där en rejält överviktig kvinna argumenterade att “knäck kunde väl inte vara så farligt”. Med risk för att låta som en snobbig akademiker var det den totala oförmågan att ta till sig fakta och logisk information som fick mig att fly gruppen.

Nu har tekniken tagit oss framåt och som online-medlem slipper jag ens bevista ett menlöst möte och en förnedrande invägning . Jag väger mig hemma och plottar in resultaten på “min sida” på Viktväktarna Online. Där för jag också in mitt matintag efterhand från lättklickade listor på massor av livsmedel med vikt/volym/antal-alternativ, hittar mängder med recept och får min motion omräknad till extra  “points”. Allt har jag tillgång till så länge jag har internet framför mig – vilka revolutionerande framsteg jämfört med de gamla krysslistorna och häftena man slog i.

Jag har gott hopp om att detta kommer att hålla motivationen på topp för en detaljfokuserad och resultatdriven marknadsanalytiker!

2 kommentarer:

  1. Poängen med viktväktarna är väl att man ska kunna äta det mesta fast i begränsade mängder. Sålunda behöver du inte äta lightprodukter, bara äta mindre av de feta eller? Nu var min viktväktarkarriär efter första graviditeten väldigt kort eftersom jag snabbt blev gravid med lillasyster men i alla fall. jag tycker ha förstått från VVreklam att man även kan köra GI med Viktväktarna.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Anki: jovisst kan man undvika lightprodukter och istället äta mindre, men tyvärr är jag en väldigt hungrig person. För att hitta motivation och helt enkelt stå ut blir det tyvärr lightprodukter för att hitta mättnadskänslan. 30 ggr mer fett i ett glas standardmjölk jämfört med ett glas minimjölk, 3 ggr mer fett i smör än lättmargarin, dubbla mängden i en vanlig ost jämfört med en 17%-lig....tyvärr hjärna och hjärta får temporärt stängas av till förmån för hälsofrämjande bilringsbekämpning.

    Tack och lov att man kan stilla sitt samvete och tilltala sina sanna övertygelser med i alla fall en säsongsmässig och i stor utsträckning klimatsmart mathållning med alla ljuvliga närodlade och nyskördade grönsaker.

    SvaraRadera