8 augusti 2010

En våt dröm

tusen_logo
Mamman har i hällregnet varit runt på det ljuvliga arrangemanget Tusen Trädgårdar och njutit av ett gäng härliga trädgårdar i närområdet. Allt från en halvskabbig, men artrik villaträdgård med skrot högt och lågt till den perfektaste av perfekt komponerade och ompysslade, gräsmattelösa (naturligtvis!) oaser av tjusiga och dyra plantor.

Vädret till trots var det ett riktigt pangarrangemang om ni frågar mig och jag kan bara beundra modet hos alla duktiga trädgårdsamatörer som öppnar upp sina trädgårdar för nyfikna och granskande blickar från allmänheten. Jag håller tummarna för att framgången var ett faktum och hoppas Svensk Trädgård tar samma initiativ nästa sommar. Vad jag förstår deltog idag 750 stolta trädgårdsägare över hela landet och vad jag kunde konstatera var det gott om besökare som vågade sig ut ihärdigt motarbetade av vädermakterna.

Som bekant är jag själv mest intresserad av att odla sådant som vi stoppar i munnen, men en och annan blomsterprakt gör definitivt intryck. Jag drog mest runt i växthusen och bland det ena odlingslådearrangemanget vackrare och smartare än det andra. Tyvärr är systemkameran sjukledig för tillfället (grrr och jag fruktar räkningen på lagning som komma skall!), men ett gäng bilder för inspiration inför framtida odlingar fick jag allt till.

DSCF2438

Man ska naturligtvis ha en mysig bänk att njuta sina vackra odlingar ifrån…
 DSCF2442

De höga och vilt klättrande luktärternas behöver så klart sällskap av en kontrasterande frodig planta vid fötterna
 DSCF2446

Vi har pratat om att dölja de vansinnigt fula murartrågen som tomaterna växer i – trädgårdens ägare hade fått sin tumme ur!

DSCF2450

Pipranka drömmer jag hemligt om och som en liten “portal” blev den hur tjusig som helst
 DSCF2454

Med två välkomnande träd i kruka och angränsande stenbumlingar (med smultron emellan) hade man vips ordnat ett “rum” av sin potager (köksträdgård). På bilden syns knappt den platta stenen mellan träden som blev lite av en välkomnande hallmatta
  DSCF2462

När Svensson-landet blir potager börjar man plötsligt tänka estetik, färger, höjdvariation… till och med murartråg blir vackra med lita färg och form i kombination – sallad och kronärtskocka.
 DSCF2466
…som sagt mer snygghet än stor skörd…men hellre dör jag än tar in plastiga odlingslådor i min orto (köksträdgård på italienska – har jag lärt mig av gulliga Anna på gourmetodling & kökshemligheter)
DSCF2460
…och här skulle jag kunna njuta många sköna stunder i ett välorganiserat växthus
DSCF2433
Idéen som jag plockade upp på Botaniska omsatt hos den glade trädgårdsamatören – majs och squash tillsammans, därtill vill jag lägga ringblommor nästa odlingssäsong
 DSCF2436
Jamaican bell – chilin som jag suktat efter…blev äntligen min efter mer än prisvärd shopping…
DSCF2469
…15 spänn för en rejäl planta!
 DSCF2472
…och äntligen fick jag min efterlängtade stjärnflocka – gånger två!
 DSCF2473
Två spännande små julrosor á 15 kr gick inte att motstå heller.
 DSCF2475
…och 15 riksdaler verkade också rimligt för att försöka rädda min fallerade rabarberodling!

Lite artiklar om Tusen Trädgårdar i Göteborgs Posten, Sydsvenska och Helsingborgs Dagblad.


1 kommentar:

  1. Vännen, en datumnörd som jag ska lägga din dag på minnet!

    Dessutom drömmer även jag om en pipranka runt mitt saligen avsomnade äppelträd!
    Julrosor har jag aldrig haft men flertalet julstjärnor som frodas, år från år.
    Och Amaryllis!!!
    Dock utan vackert färgade kronblad!
    Längtar efter en tripp till närbelägna Ör, med Kajsas vackra arrangemang i sitt växthus/rike.
    Strax efter Växjö - före Lammhult - ska detta lilla paradis finnas.
    Än finns tid att fynda plantor, inte att förglömma alla dessa "massuppdrivna" på vanliga planthandeln!
    Med önskan om en trevlig och rofylld vecka!
    Kram E

    SvaraRadera