30 augusti 2010

Äntligen målgång

DSCF3173

…och grand finale i min 10-saker-utmaning! För er läsare som hängt med ett tag vet ni att jag någon gång vid den här tiden förra året tröttnade på mig själv och mitt överflöd av onödiga prylar som låg och skräpade i både skåp och lådor. Inspirerad av en amerikansk bloggare som satte igång en rensning inför en flytt hängde jag på och började sortera ut 10 saker i veckan som redovisats här på bloggen och senare gått vidare till sällare jaktmarker – nya glada ägare, återvinningen eller i yttersta fall tippen.

Meningen var att jag skulle hålla på i tio veckor, men snart upptäckte jag att det fanns betydligt mycket mer än så som vi absolut inte behöver här hemma och nu ett år senare har jag alltså gjort mig av med mer än 500 (!) överflödiga prylar. För pengarna som jag inbringade med försäljning på Tradera och Blocket fick jag ihop till en finfin Kitchen Aid, hyllor och lådor är nu betydligt lättare att överskåda vilket i sin tur betyder att vi riktigt både använder och njuter av de saker som vi verkligen behöver.

Knock-on-effekten blev att min mamma blev lycklig ägare till en utmärkt köksassistent som utgick ur min maskinpark, två glada killar fick köpt (och använder förhoppningsvis!) golfset till ett fyndpris, min syster sparade in en bra slant och skonade miljön på ett förträffligt sätt genom att använda lillkillens urvuxna kläder och alla dyra bebisattiraljer till sin son och förhoppningsvis fick Myrorna en hygglig slant för alla mina urvuxna (mentalt och ibland tyvärr fysiskt) kläder. I klädkammaren står fyra fulla flyttkartonger som ska omsättas på loppis under hösten och för de inbringade pengarna tänkte jag överraska maken och sonen med en kul upplevelse för oss alla.

Bortsett från att mitt eget välbefinnande ökat mångfaldigt genom att rensa upp i röran och hitta gamla bortglömda prylar som blev som nya igen har det också varit kul med alla glada tillrop här på bloggen. I efterhand är det verkligen inte särskilt svårt att få en sådan här storröjning genomförd när man tar lite i taget, men det verkar som många blivit inspirerade och tagit tag i “sin röra”. Lycka till och ta mitt ord på att det känns underbart att gå i mål.

Mitt finalbidrag blir på 42 prylar enligt bilden ovan och landar mig därmed på totalt minus 552 överflödiga prylar som lämnade vårt hem under ett år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar