13 juli 2010

Lite smicker gör gott!

award

Det här med awarder i bloggvärlden är inte riktigt min grej, men ibland bänder vi lite på reglerna när vi blir tillräckligt smickrade och stolta. Omtänksamma bloggaren Mojebarn träffade mitt i prick när hon talade om inspirerande livsvisdom och lusten att läsa min blogg i samma mening – tusen tack!

Med utmärkelsen följer en utmaning att berätta sju saker om sig själv. Hur smickrande det än är att kallas “vis”, så hamnar det onekligen på mitt konto för “herregud, är jag på väg att bli tant”. Därmed blir det sju+ solklara bevis på att jag definitivt är på väg ner i tantträsket:
  • jag samlar blomsterfröer i melittafilter och skriver med tusch vad de innehåller
  • jag har hittat MIN ansiktstvätt och kräm som jag inte kan var utan en dag - och dyra är de...
  • häromdagen föll jag till föga och införskaffade mina första Flitiga Lisa – röda till på köpet! (enda bortförklaringen jag kan komma på är att jag behövde något ömsom sol-, ömsom skuggtåligt som matchar färgen på vår motvilligt röda ytterdörr…)
  • när det var ont om tider på “skönhetssalongen” prioriterade jag pedikyr (dock ej medicinsk, ännu…) framför ansiktsbehandling
  • när jag kommer in från trädgården på kvällarna doftar/stinker jag av tagetes (tanter måste ju nypa vissna blommor!)
  • under sommaren kan vi inte åka hemifrån mer än 48 hr i stöten eftersom jag måste vattna (allvarlig tantvarning!) och jag jublar över fina sommarregn fast jag har semester
  • körsbär i likör och romrussin är mina favoriter i chokladasken
  • det finns INGET att se på TV nu när Trädgårdsfredag är slut för säsongen (överväger allvarligt ett nytt försök med att titta på töntige Ernst, men är rädd att behöva konstatera att jag faktiskt börjat tycka han är lite mysig!)
  • kunde fortsätta i all evighet...
Bloggar som jag gärna själv läser för inspiration i trädgården, kokkonstens mysterier, om hållbart leverne och det kloka och vackra i livet är:

Cesars Trädgård, The Swenglish Home, Växthusliv

Remsans Bistro, Söta saker, Mia Öhrn

Bondjäntan, Vårat Äleberg, Fru Purjo Fixar

Soffys Hörna, Mångmamman, Infing funderar

Awarden går vidare till er och om ni har lust får ni ta den en runda till och berätta om era tanttendenser och så klart vilka bloggar ni rusar upp på morgonen för att läsa.

7 kommentarer:

  1. tack så mycket! Kul att du gilla rmin blogg, men jag vågar inte outa mina tant-tendenser, för de är mååånga de, trots min ringa ålder! =)

    Tv-programstips just nu är annars "det goda livet" och "Hundra procent bonde".

    SvaraRadera
  2. Aaaaw! Sitter på jobbet, dricker kaffe och läser ditt tantinlägg och märker att jag myser. Det finns fler i detta universum som samlar frön i kaffefilter, gläds över regn med mera med mera. Tack för detta avkopplande inlägg på min rast, behövde verkligen det.

    Håller med Linda om program idéerna, "bondröven" är en hit!

    HA det gott!

    SvaraRadera
  3. Tack gulledu för omnämnandet! Värmer mitt lilla odlingshjärta:)
    Ha det riktigt tantgott,
    Charlotta, 46 år och tant sedan länge, länge;)

    SvaraRadera
  4. Tackar tackar!

    Jodå, här är allt också lite tantvarning, det där med att tycka om när det regnar t.ex!

    Så just nu myser jag och vår trädgård! ;-)

    SvaraRadera
  5. Åh, jag tackar ödmjukast för detta - så snällt av dig och så roligt att du har nöje av mitt lilla hörn av blogguniversum... Gillar verkligen din 'tant'lista här och log brett åt flera saker... frågan är om jag vågar rannsaka mig själv hur tantig jag egentligen är... särskilt med ytterligare en födelsedag i antågande i morgon (det var ju alldeles nyss den förra var, hur gick detta till!?!?!?) är det tveksamt... ;-D

    Hur som helst så gjorde du mig SÅ glad med detta uppmärksammande och du ska ha varmt tack!

    Varma hälsningar,
    Helena, The Swenglish Home (som för övrigt också fnissade gott åt ditt tummen-mitt-i-handen-inlägg... ;-)

    SvaraRadera
  6. Tack! Vad gullig du är! Så roligt att bli uppskattad. Gillar dina tantegenskaper ;-) Visst är det ändå kul att man lägger till med sånt. Tack än en gång! Kram.

    SvaraRadera
  7. Tusen tack för omnämnandet.
    Själv har jag alltid stort nöje i att läsa dina klokheter och funderingar.
    Tror vi delar en hel del tantegenskaper *fniss*

    SvaraRadera