30 juni 2010

Pyttiga potäter

DSC00956

Lite åt det småttiga hållet skulle man kunna säga, men nu kunde vi bara inte hålla oss längre. När jag kupade om potatisarna i eftermiddags blev frestelsen alltför stor att sticka ner handen och fiska upp ett gäng “plutte-pantoffler”. Med smått slarvigt planerad semesterresa i början på maj hamnade vi lite på sned och missade den magiska midsommarskörden. Ingen skada skedd – mormor hade skördat utsökta små primörer i butiken för avsedd dag.

Dagens hemodlade små knölar var allt små, men ack så naggande goda tillsammans med “en gris på spett” i sällskap av plommon och aprikoser.

DSC00960

Därtill fick maken prova försenade födelsedagspresenten från systerns familj -en proffsig grillwokpanna, för att snabbt bryna upp zucchini med den allra första provskörden på vår egenodlade vitlök i tunna skivor. Utsökt smak och en riktigt bra pryl som kommer att gå varm över glöden i sommar.

Fortsättning följer imorgon på mina äventyr i potatislandet hittills i sommar.



2 kommentarer:

  1. Det är dom små som är godast tycker jag. Stack också ner handen under mina plantor igår och dom ligger där beredda att tas upp och ätas ;-)

    SvaraRadera
  2. Härligt med egenodlade pyttepotatis :-)

    Vi har inte satt några potatisar i år...de fick inte plats i grönsakslandet. Lite synd kan jag tycka nu....skulle vara fiiiint med egna små potatisar :)

    SvaraRadera