29 juni 2010

Baka hamburgerbröd på grillen

DSC00890 

Som synes på frekvensen av grillinlägg är vår laga-mat-utomhus-säsong i full sving. Paul Svenssons bok Paul grillar har mycket kul att komma med och häromdagen fastnade vi för utmaningen att laga en baconburgarmåltid utan hjälp av köksugnen. Att köra biffar och baconstrimlor på grillgallret var kanske mindre innovativt, men att man kunde baka utsökta hamburgerbröd på klotgrillen hade jag ingen aning om. De blev verkligen supergoda!

Hamburgerbröd på grillen, 15 st

30 g jäst

2 dl ljummet vatten

0,25 dl ljus sirap*

1 tsk salt

7 dl vetemjöl special*

40 g rumsvarmt smör*

ägg* till pensling och sesamfrön*

Smula jästen och lös i vattnet. Tillsätt övriga ingredienser utom smöret och arbeta i maskin ca 10 min. Klicka i smöret och arbeta in. Låt jäsa 20 min. Enligt receptet kavlar man ut och tar ut 7-8 cm rundlar, 1 cm höga. Jag rullade bullar och plattade ut i handen. Jäs 30 min, pensla med ägg och strö över sesamfrön.

Grillen ska ha fin glöd som läggs runt kanterna (indirekt grillning). I mitten på gallret lägger man bröden på dubbelt aluminiumfolie och bakplåtspapper. Grilla med locket på i 10-15 min tills bröden har fin färg.

Att baka på grillen är definitivt något jag kommer att göra mer av – eller i alla fall beordra familjens grillöverhuvud till när jag kommer dragandes med mina degar.

*ekologiska ingredienser



1 kommentar:

  1. Det lät ju spännande med hamburgerbröd på grillen...får nog köpa den där boken.

    SvaraRadera