11 juni 2010

Grilla ännu godare

DSC00730I senaste numret av Coops tidning Mersmak grillar sympatiske kocken Paul Svensson Kyckling Diablo med en massa olika pepparsorter. Med en liten vid matbordet kändes kryddningen inte klockren, men Pauls tips på att grilla en hel kyckling på klotgrillen hakade vi på och en av kökets mycket välanvända attiraljer fick för första gången följa med till “uteköket” – stektermometern!

Enligt instruktionerna klyver man kycklingen över bröstbenet men inte rakt igenom. Den lille pippin ska liksom ligga på rygg och fläka upp framsidan där man placerar sin kryddning. Jag penslade skinnet med olivolja och saltade lite innan jag lade över stackaren på folie. Sedan blandade jag ihop ca 100 g rumsvarmt smör* med en salig blandning klippta örter från min lilla odling (timjan, citronverbena, ananassalvia, oregano), några tsk ekrökt flingsalt, peppar och skal och saft av en lime. Detta kladdade jag sedan runt inne i kycklingen.

Maken tog vid som familjens grillproffs och lade den lille pippifågeln att grillas indirekt (glöden längs med sidorna av klotgrillen) med stektermometern instucken i tjockaste bröstbiten. Locket fick vara på grillen tills innertemperaturen nådde 62 C – tog ca en halvtimme. Resultatet blev hur saftigt och fint som helst och matchades fint av ugnsstekta potatisskivor och Fröken Dills läckra…

Mango-avokadosalsa, 4 pers

2 avokados, tärnat kött

ca 150 g mango, färsk eller fryst, tärnad

1 schalottenlök, finhackad

1/2 kruka färsk koriander, hackad

1/2 pressad lime

någon tsk fisksås (vi tog salt när det inte var till fisk)

ca 2 msk olivolja

1/2 pepparfrukt, finhackad

salt och peppar

DSC00734

1 kommentar:

  1. Vad roligt att du hittade in till mig så jag kunde hitta in till dig. Hoppas det är ok att jag lägger till dig bland mina bloggar så jag hittar hit på nytt. Ha en fin fin helg/Gela

    SvaraRadera