17 juni 2010

En karibisk dröm!

DSC00764

Just nu är bak- och pyssellustan på topp och brist på inspiration till überkaloririka skapelser har mamman inte med både Leilas nya One more slice och systrarna Eisensmanns Sommarens söta på hyllan. Tyvärr tycker jag att Leila överdriver en aning med både kopiösa mängder smör och socker (som sedan gärna ska krönas med Nutellafrosting eller dylikt), men hos "systrarna" hittar jag massor med gott och sommarfriskt (med det inte sagt kalorifritt!). Till mormor och morfars besök svängdes följande utsökta skapelse lätt ihop...

Muskovadokaka med kokos- och romsmörkräm

4 äggulor*

2 dl muskovadosocker

1 dl strösocker*

1,5 dl vetemjöl*

1,5 dl potatismjöl*

1 tsk vaniljpulver*

1 tsk bakpulver

1 dl vatten

4 äggvitor*

Kräm:

175 g smör*

5 dl florsocker*

0,5 tsk vaniljpulver*

0,5 dl rom

3 dl kokosflingor*

Värm ugnen till 175 C och bröa en rund form. Vispa äggulor, muskovadosocker och strösocker. Blanda de torra ingredienserna och rör ner i äggsmeten, tillsätt vatten. Vispa äggvitorna till ett styvt skum och vänd ner i smeten. Grädda i ca 35 min och låt kallna på galler.

Rör ihop alla ingredienser till smörkrämen . Dela kakan i två bottnar och bred hälften av krämen mellan och resten ovanpå. Dekorera med kokos eller pekannötter och blommor som jag gjorde.

För ett pinã colada-freak som mamman kan det mycket väl tänkas att jag nästa gång också läggger lite krossad ananas mellan bottnarna - mmmmmmmm!

*ekologiska ingredienser



1 kommentar:

  1. Hejsan hejsan!
    Den här tårtan ser ju god ut. Kokos gillar jag väldigt mycket. I måndags lagade jag Coconut Shrimp som blev väldigt populärt här hemma.

    Ser att du använder dig av ekologiskt. Försöker att också använda det i den utsträckning som det går. Har märkt att det ofta har bättre smak.

    Annelie

    SvaraRadera