22 juni 2010

En god gris

DSC00811

Med en överhängande risk att i rask takt förvandlas till en mat- och bakbloggare måste jag bara få dela med mig av ännu ett av makens mästerverk vid grillen. Inte ofta vankas det fläskkött här hemma eftersom det är svårt att hitta “schysst gris” i butikerna.

Efter många och långa diskussioner har vi dock landat på en kompromiss mellan ekorabiata mamman och fläskfilésugna pappan - slipper jag dansk vanvårdad filé så får maken göra som han vill de få gångerna han serverar detta kött. Ovetande om övriga omständigheter var denna måltid hursomhelst ljuvligt god:

Grillad hel fläskfilé med rostade grönsaker och fetaostsås, 2 stora och en liten storätare

500 g putsad fläskfilé

Marinad:

0,25 dl balsamvinäger*

0,25 dl soja*

0,25 dl olivolja*

1-2 krossade vitlöksklyftor*

1 tsk Sambal Oelek

Salt och peppar*

Marinera fläskfilén minst 1 tim i plastpåse i kylen.

Rostade grönsaker:

potatis*

1 röd paprika

1 röd lök

4 lått tilltryckta vitlöksklyftor med skal

färska örter

olivolja*

Klyfta potatis, paprika och röd lök. Blanda med olivolja och de krossade vitlöksklyftorna. Rosta i ugnen på 225 grader i ca 40 min.

Grilla fläskfilén (indirekt) tills innertemperaturen är 65 grader (ca 20 min). Ta av från grillen och rulla in den i folie och låt vila 10 min. Dela i bitar precis innan servering.

Fetaostsås:

2 dl matlagningsyoghurt*

ca 50 g fetaost

1 msk honung* (flytande)

Salt och peppar*

Mosa fetaosten med gaffel och blanda ner i yoghurten, tillsätt honung. Smaka av med salt och peppar.

DSC00814

Utsökt älskling! Vi var två som åt för glatta livet så att såsen hamnade både i håret och halvt upp åt väggarna.

*ekologiska ingredienser



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar