20 januari 2010

Hur gick det…?

DSC09639

…för stackars Sune undrar världen oroligt. Jo tack, han bor ännu kvar hos lilla familjens – på nåder! Köket är fortfarande en krigszon av degstänk, men surdegsbaguetterna blev tack och lov betydligt bättre än vad den förgående degmassakern borgade för. Fula och krokiga (vilket fullständigt kan skyllas på den tålamodsbefriade bagaren), men med en utsökt frasig skorpa och en alldeles lagom “surhet”.

Till och med surdegsskeptiske maken strödde lovord över andra generationen Sune-avkomma, citat: “det var ju inte alls så illa som jag hade befarat!” Smickrande älskling! Vågar mig då till och med på att rekommendera receptet:

360 g vetesurdeg*

490 g vetemjöl special* (som var alldeles för lite – duttade in säkert 100 g till)

40 g fint rågsikt*

300 g kallt vatten

12 g salt

Mät upp allt utom salt och arbeta i maskin 10 min, lägg till salt och arbeta ytterligare 3 minuter. Låt vila 1 hr. Tag upp och tryck ut till 3 cm tjock rektangel på mjölat bakbord, vik över från vänster, höger, uppifrån och nerifrån, låt vila i sluten plastlåda 3 hr. Tag upp, upprepa vikningen och dela sedan i 4 delar som rullas ut till baguetter, lägg på plåt, låt jäsa 3 hr. Skåra, ös över en kopp vatten och grädda 10 min i 275 C. Lufta ur ugnen, sänk till 200 C och grädda ytterligare ca 8 min. Brödet ska låta ihåligt när du knackar på undersidan.

Fick ett bra tips från Heavenly Hel om Pain de Martins senaste inlägg om hur man sköter sin lille Sune. Jag lärde mig att han nu får flytta till svalare breddgrader inne i kylen – tack!

*ekologiska ingredienser



3 kommentarer:

  1. Spännande! Har aldrig bakat med surdeg själv. Min syrra "hotade" med att ge mig en klutt från en JÄTTEGAMMAL deg i somras, men jag avböjde förskräckt. Fast surdegsbröd är fantastiskt gott!
    Tycker fröken Dill

    SvaraRadera
  2. Hihi...jasså han åker in i kylen nu... Har ännu inte fått min utlovade del av en vän... men jag ser med både spänning och bävan fram emot den dagen då vi blir en till i familjen..:)
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  3. Visst är det kul att baka med surdeg. Jag gjorde mitt andra försök nu i helgen, och det blev jättegott.

    Och "Pain de Martins" är verkligen en guldgruva, jag lusläser alla hans surdegs-tips och recept:)

    SvaraRadera