29 januari 2010

En sån clown!

clown

Häromdagen hade Rebecca med fina bloggen Rebecca’s Kitchen lite smyginformation om årets glassnyheter från GB här – det var Magnum Temptation Fruit, Magnum Golden Hazelnut, Magnum Gold, Cornetto Pistach, Cornetto Bröllopsstrut, Ice Cool Guitar och (med dyra exklusiva rättigheter får man förmoda) Ben & Jerry's Peanut Butter Cookie Dough. Med andra ord inte en endaste produkt riktad till oss som är intresserade av tillsatsfria produkter och ekologiska ingredienser och det är bara att konstatera att det blir ännu en sommar utan den gamle slitne GB-clownen.

Mamman kan inte låta bli att förundras över hur ett jätteföretag som Unilever (som äger GB Glace sedan många år) kan vara så totalt okänsligt för trender och skulle tipsa om att snarast anställa en duktig omvärldsanalytiker. Redan förra sommaren skrev jag här om det sorgliga utbudet av ekologiska och tillsatsbefriade glassar i butikernas/kioskernas frysar, men i år trodde jag att det skulle bli ett rejält uppsving på den fronten. Vi får väl se vad Sia, Pipers Glace,  Klingglass och de andra aktörerna har att komma med och det är bara att hoppas att de fällt ut känselspröten lite längre än marknadsledaren GB.

Nyligen gästade omvärldsanalytikern Pernilla Jonsson från Kairos Future SVT:s Gomorron Sverige för att prata trender inom mat och vårt ätande. Hennes tankar var att sökandet efter oförfalskad tillsatsfri, närodlad och lokalproducerad mat kommer att hålla i sig hela 2010-talet.

Vi vill ha ”riktig” mat och det finns en misstänksamhet mot industrialiserad mat med tillsatser. Konsekvensen blir att man letar efter äkta varor  och det som känns ”äkta” är det som är lokalproducerat av tillverkare (förhoppningsvis mathantverkare) man litar på. Vi vill ha produkter som produceras nära, gärna ekologiska, men framför allt att de är trovärdiga. Några andra trender som Jonsson ser i sin kristallkula är:

Vi odlar mer ätbart, även de som bara har balkong eller fönsterbräda - urban farming

Singeln är vad man kallar ”graising”, dvs ”betande” – man plockar åt sig det som finns att äta då man har tid att äta, och lagar väldigt lite av maten själv

Snabbmat är inte längre bara skräpmat, utan det går att hitta mer vällagad mat – vilket mamman ställer sig lite frågande till, var då?

Regionala rätter som pitepalt och öländska kroppkakor håller sig mycket väl i konkurrensen med nya influenser

Influenser från omvärlden är fortfarande starka, även om vi ofta tar emot dem och omformar och anpassar dem till något svenskt – pizzamackor och tacopaj!?

Medelklassen är trendsättare för den stora massan enligt Jonsson, och det är den som livsmedelsindustrin tittar på när man tar fram och marknadsför nya produkter. Så för sjutton vänner, fortsätt visa att vi vill ha fina ekologiska och klimatsmarta råvaror och inte en massa läskiga industriella ingredienser och tillsatsstinna produkter!!!

Här kan du titta på inslaget från Gomorron Sverige i SVT.



1 kommentar:

  1. Hej hej!

    Kommer du ihåg att du frågade om "hemmagjord" font?

    Här är länken; www.yourfonts.com

    Det var snälla Camilla som tipsade!
    http://tjollerfiortokfransar.blogspot.com/

    Trevlig helg!

    SvaraRadera