3 november 2009

Tjuvnyp på äkta vara


Både till höger och vänster kommer det nu tjuvnyp mot mammans Äkta Vara guru Mats-Eric Nilsson och framförallt ifrån hans egna kollegor journalisterna. Det diskuteras huruvida Nilsson lurar oss konsumenter och om han kan vara trovärdig när han agerar både granskande journalist på SvD och står bakom den privata föreningen Äkta Vara samtidigt. Den lagom sofistikerade kolumnisten Karin Ahlborg på Aftonbladet (som i andra artiklar ätit kattmat för att provocera) skriver i Så blir du lurad av "hemlige kocken" att Nilsson lurar oss med sin "hemmasnickrade" märkning Äkta Vara och har skaffat sig en födkrok på att skrämma oss konsumenter att alla E-ämnen är farliga.

Andra går i taket över att nya märkningen "Äkta vara" ratar nästan alla tillsatser utom bakpulver och naturligt pektin. Färgklicken och tillika professorn i livsmedelshygien Marie-Louise Danielsson-Tham, menar i en annan artikel i vetenskapliga Aftonbladet att vi ska lägga vårt öde helt i Livsmedelsverkets (och motsvarande instutitioner inom EU) händer och glatt mumsa i oss alla de E-ämnen som idag fått tummen upp och används flitigt. Sorry, men det köper jag inte alls när jag drar mig till minnes alla de azofärger som var förbjudna i Sverige pga sin hälsovådlighet pre-1994 och sedan över en natt var helt OK när vi gick med i EU.

Det är upp till konsumenten att bestämma, säger Mats-Eric Nilsson som replik och förklarar än en gång motivationen bakom sin passion för äkta varor och ett hjälpmedel för konsumenten att identifiera dem. Förutom att skydda konsumenter mot tillsatser som man vet för lite om ska märkningen bidra till mat med högre kvalitet och en ärligare marknadsföring, menar Mats-Eric Nilsson. – Jag har aldrig menat att alla E-tillsatser är farliga. Jag tycker bara att det är väldigt onödigt att det finns så mycket förfalskad mat som det gör. Tanken är att underlätta för kunderna att välja bort den och att bana väg för duktiga mathantverkare.

Go, Mats-Eric! Må det vara dumt att blanda ihop sina professionella åtagande med sina fritidsintressen, må det vara dumt att starta en "oberoende" konsumentförening med brorsan som styrelseordförande och frugan som styrelsemedlem och redaktör och må det vara dumt att kalla sin märkning för certifiering när man inte är en stor och stark myndighet, men oj vad jag är med på tåget om att vi kan och bör skippa alla onödiga tillsatser och handla, laga och äta riktig mat istället.

Andra bloggare som skrivit kloka inlägg om diskussionen är Bondjäntan och Rebecca's kitchen

SvD kände visst sig nödgade att låta sin medarbetare besvara kritiken i en halvintern intervjuhistoria Påverkar samarbetet din trovärdighet?

Mats-Eric Nilsson bloggade själv om ris här och här och ros här på sajten Äkta Vara.



2 kommentarer:

  1. Jag säger som du, Go Mats-Eric!! Har börjat kolla mycket på innehållsförteckningar och det finns mycket skit i våran mat.
    Tack för titten på min blogg!

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Synnerligen bra blogg detta. Fast jag tycker du glömmer en viktig aspekt gällande kritiken om märkningen som jag själv skrivit om.

    Ha De Gött / Joakim

    SvaraRadera