21 november 2009

Efterlängtat


Under lång tid och i synnerhet under mammans föräldraledighet då hon sakta men säkert förvandlats till en rabiat "kottemamma" med ambitionen att rädda världen och frälsa massorna med "hållbarhetens budskap" har reklamblad varit en ond och flitigt motarbetad fiende. Trots en egen brevlåda belamrad med vänliga nej, tack till både reklam och gratistidningar, telefonsamtal till diverse kundklubbar och envist returnerande av obeställd adresserad direktreklam, så bärs det fortfarande iväg med kasse efter kasse till återvinningen av ovälkomna medlemsbrev, erbjudanden och kataloger.

Äntligen så uppenbarade sig då en potentiell frälsare i den nystartade tjänsten Reklamfritt.se och naturligtvis hängde mamman på med sällan skådad entusiasm. Satsningen går ut på att vara ungefär som telefonens NIX-register fast för adresserad reklam i brevlådan och låter i teorin precis som det mamman sökt efter halva sitt vuxna liv. Vem har inte känt hur livskvalitén sprudlade så fort NIX-registreringen slog igenom på telefonen och man slapp alla avskyvärda säljsamtal mitt i matlagning och nattning!?

Målet med Reklamfritt.se sägs vara att stoppa den pappersbaserade direktreklamen i Sverige och precis som mamman (som i sitt kontorsalterego är mer än lovligt engagerad i marknadsföring) är företaget bakom sajten övertygade om att relevant och smart distribuerad reklam/marknadsföring verkligen behövs i vårt samhälle. Problemet är idag att en majoritet av alla "reklamerande" företag totalt missar finessen med att rikta sin marknadsföring till relevanta mottagare och framförallt att budskapen levereras i det vansinniga formatet "papper distribuerat av avgassprutande fordon" och sliter på både klimat och skog till den milda grad.

Enligt Reklamfritt.se får varje svenskt hushåll ca 50 kg pappersreklam/år, det går åt närmare 200 000 ton papper och den adresserade pappersreklamen orsakar vidare flera miljoner ton koldioxidutsläpp. Mer intressant info om både trädavverkningen och koldioxidutsläppen får du här.

Tyvärr blev det vid första titten på Reklamfritt.se lite av en besvikelse då det endast fanns ett fåtal företag anslutna till tjänsten, men allt beröm i världen till Jonathan på Reklamfritt.se som illa kvickt tagit till sig mammans förslag på fler företag och snabbt och effektivt lagt till aktörer i tjänsten. Kul att kunna hjälpa till och jag är övertygad om att du får samma positiva gensvar om du lämnar fler förslag på företag som du gärna skulle slippa onödiga utskick ifrån här.

Naturligtvis finns det från Reklamfritt.se också ett kommersiellt intresse och en lukrativ affärsidé och man kommer såvitt jag förstår framöver att erbjuda digitala alternativ till pappersreklamen för annonsörer som ansluter sig (och alltså accepterar att Reklamfritt.se erbjuder en spärr av deras pappersbaserade utskick). Jag förutsätter att jag som medlem på Reklamfritt.se kommer att bli tillfrågad om jag önskar dessa digitala utskick och för egen del skulle det passa utmärkt då jag är intresserad av reklam från de aktörer jag själv väljer. Dessutom är det ju vansinnigt enkelt att hantera digitala utskick precis som man önskar med de inställningar de flesta eposttjänster erbjuder. Vill man inte se dem, så går de direkt i skräpkorgen!

Vill du som jag göra en insats för att skära ner på skogsavverkning och fullständigt onödiga koldioxidutsläpp rekommenderar kottemamman varmt att du går in på Reklamfritt.se och ansluter dig här. Det tar en minut och sedan väljer du lätt vilka reklamspärrar du vill aktivera.
Reklamfritt.se har också en läsvärd blogg och en sida med många bra miljötips som berör andra aspekter av vardagen här.

Här kan du se vad andra bloggare skriver om Reklamfritt.se

3 kommentarer:

  1. Tack för tipset! Jag ska utnyttja det!

    Kram Esbe

    SvaraRadera
  2. Bra tips! Ser fram emot att reklamfritt utvecklas fram över :-)

    SvaraRadera