1 oktober 2009

En bloggutmaning


Inspirerad av Naturskyddsföreningens pågående miljövänliga vecka har ecolocobloggen utlyst en utmaning till alla småbarnsföräldrar att leva lite grönare och skönare genom att ta små små steg mot en mer miljövänlig vardag. Vi uppmanas att tänka till och besvara följande frågor:

A. Vad var ditt senaste steg för miljön?

B. Vad blir ditt nästa lilla miljösteg
?

På A. svarar mamman att hon nu tagit sig i kragen och läst på om att laga mat med råvaror som är i säsong och aktivt låter bli att plocka på sig frukt och grönsaker som behövt åka långväga. En liten brasklapp dock för de ekologiska bananerna som lillprinsen inte gärna är utan och mamman har lite svårt att hitta ett lokalodlat alternativ för...Några tips?

Till fråga B finns det en hel radda ambitioner som så sakteligen håller på att arbetas in i lilla familjens vardag, men jag väljer att nämna projektet att i alla fall prova tygblöjor på lilleman när vi uppehåller oss hemmaomkring. Av en händelse nämner ecoloco att de snart kommer att börja sälja tygblöjor i sin fina webbutik. Det blir till att snarast investera i denna behjärtansvärda "konsumtions- och hygienartikel" (= är tillåtet inom köpstoppets ramar!).

Nu utmana jag dig att berätta vad du tänker göra för miljön!

...och för den som vill läsa mer om mat för ett bättre klimat rekommenderar jag varmt Naturskyddsföreningens guide Så äter och handlar du klimatsmartare


1 kommentar:

  1. Toppen att du antog utmaningen.
    Det där med bananer är ju lite svårt...och barn älskar ju bananer (iallafall mina barn).

    Tygblöjor kan jag rekommendera å det varmaste. Mer miljövänligt, mer ekonomiskt, bättre, snyggare och gladare. Jag lovar att återkomma när vi fått in blöjorna. Vi väntar på närproducerade tygblöjor. Hade först tänkt köpa in från USA men lyckades då hitta svenska tygblöjor...men det dröjer ett litet tag tills de är färdiga för leverans.

    tjingeling
    Loa

    SvaraRadera