23 juni 2009

Varför ett obligatoriskt bidrag?



Hur bortskämt och lyxigt det än känns att vara nybliven förälder i Sverige med alla de 480 föräldradagarna, gratis mödra- och barnavård, möjlighet att gå ner i arbetstid under barnets första 8 år utan att behöva motivera varför, gratis utdelning av AD-droppar på BVC osv., osv., så är det en sak jag inte riktigt förstår mig på - nämligen det obligatoriska barnbidraget! Hur i hela fridens namn kan ett bidrag betalas ut per automatik och obligatorium? Detta speciellt när man var och varannan dag läser om stackars ledbrutna människor som får sin sjukersättning indragen fast de knappt kan ta sig ur sängen och småbarnsfamiljer som lever på existensminimum och förmodligen därunder.

I all ärlighet ska det sägas att jag inte utforskat vad konsekvenserna blir om man vägrar ta emot barnbidraget eller hur man skulle gå tillväga för att inte få de 1050 kr utbetalda varje månad, men jag vågar dryfta mig så långt som att gissa att det skulle vara en byråkratisk resa utan dess like som förmodligen förr eller senare skulle hamna på kvällstidningarnas löpsedlar. Att bidrag kommer till oss utan att vi ansökt om det är ett mysterium och vidare att barnbidraget i rättviselandet Sverige inte är behovsprövat är för mig fullkomligt bisarrt. I dessa tider är lilla familjen säkert lyckligt lottad som inte har drabbats av varken uppsägning eller annat inkomstbortfall som gör vardagen tuff, men också om jag tittar runt omkring mig i bekantskapskretsen eller grannskapet är det gissningsvis väldigt få familjer som ser de 1050kr x antal barn som något annat än ett trevligt litet extra tillskott.

Däremot är jag alldeles säker på att det i Sveriges avlånga land finns massor av familjer och ensamstående föräldrar som skulle kunna ge sina barn både en nyttigare kost, mer kvalitetstid tillsammans eller ett riktigt minnesvärt sommarlov om de bara fick ett par tusenlappar extra i sin plånbok. Tänk så mycket mer nytta ett behovsprövat barnbidrag skulle göra istället för att vi lyckligt lottade utan bekymmer kan spara ihop till barnets första backpackerresa efter studenten eller skämma bort honom med två extra Playstation-spel i månaden bara för att farbror staten envisas med att skicka en tusing varje månad.

Tills politikerna tar sitt förnuft till fånga har lilla familjen valt att använda en del av lillkillens barnbidrag till att sponsra två fadderbarn i Sydamerika genom Barnfonden för att förhoppningsvis inte invagga vår framtida tonåring i att det regnar backpackerresor från skyarna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar