12 oktober 2009

Hurra

... vad bra med en genomreko producent som vårdar sina konsumentkontakter och visar största respekt för sina kundens väl och ve. Denna glädjeyttring och stora eloge går idag till Saltå Kvarn som försåg mamman med ett varmt leende i höstkylan och förnyat hopp om att det faktiskt finns tillverkare som uppskattar och förstår att det är de små enskilda konsumenterna som spelar roll för företagets goodwill och framgång.

Storyn började för två veckor sedan när mamman öppnade en förpackning av Saltå Kvarns Rårörsocker och hittade en liten vit flisa som uppenbarligen skiljde sig från resten av innehållet. Mamman är normalt inte pjoskig och lever efter devisen "lite skit rensar magen", men fick i alla fall för sig att det kanske var bäst att kolla läget innan rårörsockret användes i höstens äppelkakor och tomatsoppor. Lilla flisan skickades i kuvert till Saltå Kvarn, vilket visade sig vara löjligt när vi råkade besöka butiken redan innan lille brevbäraren ens hunnit göra sin del, men landade uppenbarligen hos en utmärkt kundorienterad kvinna vid namn Anette. Denna trevliga dam skriver i brevet som dök upp idag att "de tittat och smakat på det jag skickade in"... och att den lilla vita biten förmodligen är resultatet av att sockret exponerats för fukt och att det inte är någon fara att äta sockret. ..och slutligen "Vi tackar för att du hörde av dig till oss, då det aldrig går att vara säker på vad det kan vara. Som en liten kompensation skickar vi dig en värdecheck."

Artigt, genomtrevligt, kundorienterat och hjälpsamt rakt igenom, så för en lycklig mamma var värdecheckarna alldeles överflödiga. Jag är en juten Saltå Kvarn-fan och kommer att gå raka vägen till butiken för att prova nya biodynamiska och KRAV-märkta Saltå Kvarn produkter för hela pengen! Bravo, det är så vi vill ha det!

För att ge lite perspektiv på saken kan mamman nämna att detta var en mycket uppskattad konsumentkontakt i jämförelse med den mamman hade med ett företag som säljer betydligt dyrare produkter till en mycket kräsnare publik, men inte alls verkar ha fattat värdet med att visa omtanke om kunden och potentiella köpare. För att göra en lång story kort bodde lilla familjen en helg på alldeles nyrenoverat Stockholmshotell i våras när vår lille plutt var blott 3,5 månader gammal. Helgen var trevlig med sällskap av mormor och morfar och kalas hos moster, men avslutades tyvärr med ett mindre trauma och blodbad för mammans del.

Sista morgonen på hotellet tar mamman en dusch medan pappan underhåller den lille plutten. När tvagningen är avslutad för mamman försiktigt duschglaset (utan att det tar i vare sig vägg eller toalettstol) åt sidan och just som hon stiger ur duschen (spritt språngande... som brukligt) bokstavligen exploderar dörren i handen på mamman och glassplitter sprids över hela badrummet och värst av allt skjuter in som hagel i hela mammans nakna högersida. Chockad står hon där mitt i drivor av glas och blöder ymnigt från mängder med småsår från fot upp till axel. Med mamman i chocktillstånd ordnar pappan så att mormor och morfar kan hjälpa till att stoppa blodflödet och plocka bort allt splitter, han måste ju själv ta han om den lille sötnosen som tack och lov befunnit sig utanför badrummet. Vi vågar inte ens fundera över hur förloppet blivit om lillkillen varit något äldre och varit med i duschen som han nu brukar vara.

Med löfte om att göra storyn kort kan bara konstateras att det var en himla tur att mamman lagt bikinimodellkarriären på hyllan (...eller nåt..) då högersidan fortfarande är full med ärr. Poängen med min utläggning är att efter ha fått en ursäkt från hotellet och erbjudande att inte betala för dagen då olyckan hände, kände mamman att hon dock ville kontakta duschdörrstillverkaren Inredningsglas för att informera om vad som hänt. Någon ersättning var hon inte ute efter, men tanken fanns att det eventuellt fanns en överhängande risk för fler olyckor i något av hotellets 119 andra nyrenoverade rum utifall explosionen berodde på en felmontering eller dylikt.

Svar kom i alla fall med vändande e-mail att "det är obehagligt att vara nära en dusch när den smäller, speciellt som man inte är beredd på det. Att den smäller är dock inget som är farligt, mer än att man får ytliga skärsår av glassplittret. Glaset är nämligen härdat säkerhetsglas vilket innebär att om glaset granulerar så splittras det i tusentals små bitar som inte är vassa. Det är just det som säkerhetsglas åstadkommer, att man inte skadar sig på vassa skärvor. Sen är det givetvis obehagligt att vistas nära den, men som sagt – man får inte mer än ytliga sår. Vi hoppas att upplevelsen inte gjort dig alltför förskräckt."

Tja, jag vet inte vad ni tycker, men jag kände det som att jag snarare fick ett slag i ansiktet till på köpet. Skotträdd...dumma kossa! Känns skönt att vi inte längre har Inredningsglas hemma, som vi hade i vårt tidigare boende, och tro mig vi kommer definitivt aldrig mer att ens fundera på att sänka många sköna tusenlappar hos en leverantör som tycker att "lite svinn får man räkna med". Nämnde jag förresten att vi pratar om en vara som går på 10 000 kr plus...!? Heja Saltå Kvarn som tar sig tid att vårda relationen med en kund som gett 20 kr för ett paket socker!

Så här såg det förresten ut i duschen efter "den ofarliga smällen"....






4 kommentarer:

  1. Hu så otäckt! Och vilket svar du fick!!! Saltå vet hur man behåller sina kunder!

    SvaraRadera
  2. Hej
    Kul att du uppskattar vårt sätt att ta hand om din reklamation. Jag har lagt upp en länk till din sida på Saltås Ning (funkar som en internt Facebook) så att alla medarbetare kan få del av ditt beröm.
    Hälsningar, Johan Ununger, VD Saltå

    SvaraRadera
  3. Saltå Kvarn är en förebild när det gäller att driva ett öppet och lyssnande företag. Dessutom har dom fantastiska produkter :-)

    Loa
    Ecoloco

    SvaraRadera
  4. Älskar företag som vårdar sina kunder! Förstår däremot INTE de som struntar i det eftersom det handlar om sunt förnuft. En kund som känner sig uppmärksammad vid små/större missöden kommer garanterat känna någon form av tacksam och lojalitet gentemot företaget i fråga under en lång tid framöver. En kund som däremot känner sig dum i kontakten med företaget kommer säkerligen känna obehag resten av sitt liv så snart varumärket kommer på tal. Vad är att föredra?

    Hedvig

    SvaraRadera