7 februari 2013

Färg vill vi ha!


Akleja`Nora Barlow´ Källa 

Nej, nu är jag så in i bänken trött på att se julhälsningen på min blogg, så det måste vara dags att ge en vink om våren. Fullt upp mitt i flytten och en liten som precis börjat krypa, men det finns inte mycket i världen som skulle kunna få mig att hoppa över säsongens fröodling.

Nytt för i år är att jag provar vintersådder inspirerad av frögurun Ulla Hasselmark. Ute på vår altan står i denna kalla stund 16 sålådor med allsköns blomsterfrön som ska förvandla nya leråkern till ett blomsterhav (är det tänkt...). Odlingshjärnan vill vara skeptisk till om det kommer att funka, men hjärtat hoppas innerligt att miraklet kan ske. Mer info om vintersådder hittar man här, men i stora drag förseglas en sålåda fylld med blomjord, frö och ett lager vermiculit, luftas och dräneras med små hål, kastas ut i kylan och får klara sig där med automatisk vattning genom hålen när det blir milt. Vips har man fantastiska perennplantor att plantera ut på försommaren...typ.

12 januari sådde jag:

Pionvallmo `Black Paeony´
Pionvallmo `Purple Paeony´
Akleja `Nora Barlow´
Akleja Mix, egen från Heljagården
Japansk akleja, `Ministar´
Vit stjärnflocka, egen
Stjärnflocka `Rose Symphony´
Vit Rudbeckia `White Swan´
Rosa Rudbeckia `Primadonna Deep Purple´
Röd Solhatt `Double-Decker´
Drakmynta, rosa
Jätteverbena `Buena´
Stockros, blandad
Blomman för dagen `Crimson Rambler´
Ramslök
Rabarber `Glaskin’s Perpetual´

Trädgårdstanten


4 kommentarer:

  1. Underbart! Jag längtar också. Läste om vintersådd för första gången i år, tror faktiskt det var Ullas bok som heter FRÖ nånting - kan det stämma? Däremot är det inget jag gett mig på... Längtar däremot tills det är dags att flytta om och höja upp mina odlingslådor till mer arbetsvänlig höjd och möjlighet till mer jord!

    Så fin bild på Dahlian också! Kram på dig och lycka till med inflyttningen

    SvaraRadera
  2. Nora Barlow är så fin! Jag tänker alltid att jag ska skaffa en sådan och så blir det i alla fall inte av. Måste skärpa till mig!

    Tack för tipset om Whippersnappern! Min har bott i växthustunneln i växthuset i natt och ser ut att må prima :)

    Kram och glad påsk!
    //Linda

    SvaraRadera
  3. Så trevligt det var att få träffa dig i dag! Det är alltid så spännande att se någon i verkligheten som man endast har sett på bild. Blev det mycket handlat? Här blev det nästan lite för besvärligt att få med allt till bilen och att sedan knö in det i kofferten. Vi åkte därifrån strax efter ett och kom hem vid halv fem. Skönt att det är fredag i morgon. Och så ... måste jag ju komma ihåg att väga in mig för "första" gången ;)

    Solsken och kram
    //Linda

    Hoppas övriga familjen hade en finfin dag!

    SvaraRadera
  4. Nu du har jag skördat whippersnapper så det står härliga till. Så goda!!! Och jag tar fler och fler fröer för att definitivt kunna få fler plantor andra år. Tusen tack!!!

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera