23 november 2010


Med risk for att fullstandigt motsaga gardagens inlagg om prioriteringar och val i livet, far jag erkanna att jag befinner mig pa tjansteresa (som synes med tangentbord utan prickar!) alldeles for langt ifran mina harliga killar. Men ibland ar det sa, man far ge och ta och i det har fallet ar det givande att fa skorda frukten av manga manaders arbete genom att fa delta pa plats for ett specifikt projekt. Snalla mormor och morfar passar den lille (som enligt samma mormoder inte hade tid att prata med sin mamma pa telefon nar hon hade hemlangtan imorse...) tack, tack !

Till min harliga hotellfrukost bladdrade jag i Svenska Dagbladet som passande nog hade en liten notis om vad som ar viktigt for oss har i livet. Drömbarometern är en undersökning som Svenska Spel initierat och dar drygt 2000 svenskar svarar pa vad de varderar hogt i livet. Tydligen ar jobb och karriar mindre i fokus i ar jamfort med 2009 och lite politiskt korrekt svarar flest att de onskar ett långt, friskt liv för sina nära och kära. Pa andra plats vill man naturligtvis ha detsamma for sig sjalv, men sedan kommer foga ovantat ekonomiskt oberoende.

Jag som sjalv ar insyltad i marknadsundersokningar sager lite ironiskt "ovantat" nar bestallaren ar "Lotto" och nasta onskemal på listan ar att "vinna pengar". Nar vi val ar friska och rika vill vi hitta karleken...pa femte plats. Manniskan i mig (till skillnad fran marknadsanalytikern...) hoppas och tror att vi egentligen har lite djupare livsaskadningar an sa om vi val far tanka till en gnutta och forhoppningsvis inse att lottovinster inte ar losningen pa varldens bekymmer, eller ens vara egna...

Undersokningen tittar ocksa pa regionala skillnader och jag kan val lite sorgset konstatera att jag sitter mitt bland hallaningarna som lite mer an alla andra inbillar sig att en lottovinst ar nyckeln till livets lycka.

Mer om undersokningen pa Svenska Spel, Newsdesk Drommar per lan har och sammanfattning har

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar