28 oktober 2010

Hem, sköna hem

DSCF3682  
Mamma Mimmi är inte direkt känd som en av de stora inredningsikonerna i bloggosfären, men idag måste jag allt få skryta en smula om mitt senaste "mysa-till-projekt". För stunden är jag ovanligt god vän med min gamla ärvda symaskin (skulle tro den var bra begagnad redan när farmor köpte den för många herrans år sedan!) och då gäller det att smida medan järnet är varmt. Den söta kärleksdronken á la Kallikå har ni redan sett, min lille myser nu på sin nya TV-kudde med favoriten "Blischten McKeen" och äntligen hittade jag kombinationen tid och inspiration att fixa till vårt sovrum.

Vi flyttade in i vårt hus för nästan precis två år sedan - jag med magen i vädret och lillprinsen överraskande oss med att titta ut redan på nyårsdagen när vi nätt och jämt hade hunnit trycka in de kvarvarande ouppackade flyttlådorna i garderoberna för att skapa illusionen av ett prydligt hem till julfirandet. Av förklarliga anledningar hann det aldrig pysslas till riktigt i sovgemaket och konceptet praktiskt fick klart företräde över estetiskt när denna kombinerade sov-/mat- och myslokal formades efter och av en familj med nyfödd baby. Dämpat nattningsljus och hinderslös transportsträcka mellan spjälsäng och föräldrasäng gick före både mysbelysning, koordinerat färgschema och fluffiga kuddar.

DSCF3694

Nu har den lille bebisen blivit stora killen och flyttat "till eget", skötbord, spjälsäng och "bra-att-ha-fåtölj" har åkt ut ur sovgemaket och på sommarens hotellvistelse bjöds inspiration till fina detaljer för att piffa upp. Mycket stora stycken tyg och vadd handlades in, köksgolvet räckte nätt och jämt till för att nåla ihop och sträcka och sedan var det bara att trampa iväg många symeter på den gamla trogna maskinen.

Om jag får säga det själv tycker jag att resuktatet blev riktigt bra med ett lite tyngre överkast i fotänden som matchar gardinerna från Himla, färgstarka draperade kuddar framför de vita "franska rullarna" och ett par tjusiga näckrosljushållare från LOB designs outlet här i Kungsbacka. Jag är väldigt nöjd med det betydligare myspysigare vuxensovrummet och plånboken tog inte mer stryk än en knapp tusenlapp.

3 kommentarer:

  1. Så fint du har gjort....
    Hoppas att du får en Trevlig torsdag!

    Kram Therese

    SvaraRadera
  2. Finfint:)
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera
  3. Det ser jättefint ut! Man kan göra mycket med tyg. Jag önskar att jag kunde sy, men jag kan knappt sy fast en knapp, alltså...

    SvaraRadera