12 februari 2010

Super eller inte?

DSC09900

Mamman har länge varit sugen på att prova det  s.k. “supermjölet” Manitoba Cream och vid veckans inköpsrunda stod vi slutligen öga-mot-öga - mamman bakom kundvagnen och Finax relativt nylanserade 2kg-påse med “… det mytomspunna vetemjölet” sittandes på hyllan.

Finax marknadsför produkten med att de äääntligen förser mig med yrkesbagarnas välbevarade hemlighet för att kunna producera lika höga, saftiga och luftiga limpor som i bageriet. Den avgörande faktorn ska vara mjölets höga andel av solmoget vårvete som ger en högre proteinhalt och en betydligt bättre kvalitet på proteinet. Det i sin tur ger en högre glutenhalt som därmed gör degen extra fin och elastisk. Jäskraften blir bättre och gör bröden högre, saftigare och luftigare. Som om allt det inte var nog har man till på köpet lyckats få den gamle brödräven Jan Hedh att sätta sitt namn till produkten och bjuda på fem av sina recept här.

Manitoba_Cream_2kg_www

För premiärbaket föll valet på Hedhs Citronbröd och mamman kastade sig över mjöl, jäst och degbunke med hull och hår….och nog fick hon sitt lystmäte på den fronten, då detta var ett av de mest omständliga brödrecepten som bakats i lilla familjens kök – alla surdegsexperiment på senare tid inkluderade. Hursomhelst, arbetsintensivt må det ha varit, men resultatet var utsökt frisk och aromatiskt i smaken av citrus och en något salt underton och skorpan var av det härliga frasiga slaget.

Kul att prova, men jag tror att jag i fortsättningen håller mig till favoriten Saltå Kvarn Vetemjöl Special för sköna föreningar med mina surdegsgrunder. Som Pain de Martin säger i ett gammalt inlägg här känns det inte kul att det Manitoba Cream som finns på marknaden inte är ekologiskt och vidare att det finns vissa tveksamheter huruvida råvaran är odlad i Sverige eller till och med reser ända från Nordamerika.

Citronbröd med Manitoba Cream (2 st) 

Fördeg:

100 g fint rågmjöl*

150 g Manitoba Cream

10 g jäst

250 g vatten

Värm vattnet till 35ºC och lös upp jästen i vattnet, häll den över mjölet. Rör degen i 10 min, med en köksmaskin och täck över den med en fuktig handduk. Låt den stå och jäsa i 2 timmar.

Bortgörning:

2  ekologiska citroner – vi hade bara lime hemma

600 g Manitoba Cream

15 g jäst

250 g vatten

50 g jungfruolivolja *

20 g havssalt

Tvätta citronerna, riv dem så att bara det gula skalet kommer med. Väg upp mjölet i en degbunke och tillsätt fördegen och citronskalet. Lös upp jästen i vattnet och häll den över mjölet.

Knåda degen med köksmaskin på lägsta hastighet
i 3 min, tillsätt oljan och knåda i ytterligare 10 minuter. Tillsätt saltet och knåda degen i ytterligare 7 min. Kontrollera att degen är riktigt elastisk genom att sträcka degen mellan tummarna till en tunn hinna
- spricker degen bör man knåda den lite till. Lägg degen i en inoljad bunke täckt med en fuktig bakduk och låt vila i 30 min i rumstemp.

Lägg upp degen på det mjölade bakbordet och stöt samman degen. Lägg sedan tillbaka den i lådan/bunken. Upprepa stötningen efter ytterligare 30 min och låt degen vila i 10 min direkt på bordet eller i lådan/bunken.

Dela degen på mitten och forma två avlånga, lätt -spetsiga bröd. Lägg dem på en torr, mjölad duk och mjöla på bröden. Låt dem jäsa till dubbel storlek (ca 60 min). Sätt ugnen på 250ºC med en bakplåt i. Gör tre snitt i brödet med en skarp kniv. Lägg bröden  på den uppvärmda bakplåten med bakplåtspapper. Spruta in rikligt med vatten i ugnen med hjälp av en blomspruta.

Sänk temperaturen efter 5 min till 200ºC. Lufta ugnen efter 20 min genom att öppna ugnsluckan och upprepa det två gånger till under bakningen.

Total baktid ca 45-50 min (till innertemperaturen på en är 98ºC). Svalna på galler.

*ekologiska ingredienser



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar