20 oktober 2009

Pension - tråk!


Ett av mina mål för att leva lite klokare är ju att sätta mig in i mitt privata pensionssparande och göra ett aktivt val av hur mina kontinuerligt insatta pengar ska investeras och förvaltas. Tittar man på listan av saker jag ska ta itu med som 34-åring så kändes detta som den allra tråkigaste surdegen, alla kategorier. Dock träffades förmodligen mamman av något mystiskt energifält i slutet av förra veckan och högg gladeligen in på researchen som behövde göras. Jobbar man (när man nu gör det!) till vardags med marknadsanalys är kanske inte informationssöket och sållandet den mest utmanande biten, men fy fasiken att få tummen ur att börja rota i detta minfält som är maxat med lurendrejare (läs storbanker/försäkringsinstitut!) som vill snyta en på avgifter både fram och baklänges.

Skaran av banker och andra institut som vill "ta hand" om våra pensionspengar verkar vid första anblick oändlig och inte slutar ju ställningstagandena här på något sätt. Detta är bara killarna (och tjejerna) som vill plocka dig på insättnings-, förvaltnings- och depåavgift. I mitt fall hos Swedbank varje år 125 kr + 625 kr och en galen avgift på 100 kr för en oombedd aktietidning, Aktiellt, som jag inte sett röken av sedan jag flyttade för länge sedan. Detta är helt sjukt när man tänker på effekten ränta-på-ränta hade haft på dessa slantar under de 31 åren jag har kvar till uttag. Jag får inte glömma att Swedbank också plockar mig på 155 kr om året för att jag ska kunna se hur illa det gått för min pensionsinvestering på internetbanken.

Detta är ju som sagt bara skalet och den dyra mellanhanden, det verkliga valet ligger ju faktiskt i investeringen av kapitalet som förvaltas av någon tokstolle i den fond där mitt individuella pensionssparande är placerat. Av ren och skär ignorans, lathet, okunskap, motvilja att tjafsa med bankmänniskor och tusen andra ursäkter...har pengarna tickat på i den fond som banktanten rekommenderade då jag helt grön och fullständigt oinsatt sparkade igång sparandet som 27-åring och nyligen hemkommen till en stabil (?) tillvaro i fosterlandet. I mitt fall fanns pengarna i en ganska lagom menlös Robur IP Aktiefond till största delen placerad i svenska storföretag som H&M, Nordea, Telia etc. En av anledningarna till att jag inte tagit tag i detta tidigare är att utvecklingen känts schysst, men när man idag konstaterar att mina insatta pengar växt med mindre än 2% (688 sketna kronor!) borde man ge sig själv en spark i rompen.

Över till den ljusnande framtid då... efter surf, surf och lite tänkande har jag kommit fram till att jag vill ha en kostnadseffektiv mellanhand (läs bank!), investera mina pengar i något som jag tror på rent värdegrundsmässigt och naturligtvis göra mitt bästa för att slippa äta Mjau på ålderns höst. Då det tyvärr inte verkar digna av ekogrönsaksfonder och närproducentsinvesteringar, så kan jag i alla fall dryfta mig till titta inom det som något slarvigt kallas etiska fonder. Själva benämningen i sig är löjlig för ju mer man läser på om detta (hos bankerna/förvaltarna mycket populära) begrepp inser man att ramarna är mycket vida och handlar ungefär om "investeringar med målsättning att undvika företag som handlar med vapen, tobak och alkohol". Vadå målsättning? ...och ärligt talat är cigg och kröka verkligen det värsta hot vi står inför idag? Vad säger ni om klimatförändringar, svält pga dumpade matpriser, grymt barnarbete och lite andra smaskigheter som vi har på gång på vår planet????

Anyhow, för att göra en redan lång story kort blev jag väldigt nöjd med de slutsatser jag kunde dra och de beslut jag tog efter min långdragna pensionssparresearch (tar lite mer tid än beräknat när man pysslar med en vild och underbar 9,5-månaders-krabat simultant). Jag bestämde mig för att öppna ett konto hos Avanza Bank som enligt egen utsago är landets största nätmäklare. För att locka över oss "Svensson-småsparare" erbjuder Avanza gratis internetbank och konto, samt bäst av allt betalar de flyttavgiften för min IPS (upp till 1000kr) som Swedbank kommer att kräva mig på - tack för det!

När man väl öppnat konto hos Avanza får man tillgång till ett utmärkt verktyg som de kallar "min fondlista". Jag kunde där välja alla fonder jag var intresserad av (efter mycket läsande på bl.a. på Ekovisions utmärkta sida om Hållbart sparande i fonder här), både fonderna som var tillgängliga hos Avanza men utmärkt nog även andra och däribland min gamla ruttna Robur IP Aktiefond. Med ett par enkla klick kan man jämföra hur alla valda fonder presterat under 1 månad till 10 år, jämföra avgifter och titta på fördelningen av aktieinnehavet . Toppen!

Mitt val föll efter mycket jämförande fram och tillbaka på BlackRock New Energy Fund som framförallt investerar i börsnoterade företag som verkar inom området för alternativa energikällor/teknologi. Inga lätta val här inte med tanke på att förvaltningsavgiften var något högre (1,75%), men det räknar jag med att kompensera med att slippa alla fula avgifter som Swedbank kramat ur mig de senaste åren.

Fix och färdigt - surdegen är omhändertagen, mitt samvete vilar gott med vetskapen om att jag drar ett nano-mikroskopiskt-ministrå till att lindra växthuseffekten och med lite tur kan jag på ålderns höst bjuda kära maken på en burk Sheba till söndagsmiddagen. Avslutar med ännu en kulig ICA-reklamfilm på ovannämnda ämne.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar